For English, please see the bottom part of this message:

受講期間:2025年10月16日~2025年12月15日

本学では、教育研究用情報システムを利用する教員(非常勤教員を除く)・学生などを対象に、 
2025年度「情報セキュリティ研修」・「個人情報保護研修(教員対象)」を実施します。 
以下の内容を確認のうえ、受講対象の方は必ず受講してください。
対象者には、担当部署から一斉メールで受講案内をお送りします

 

【実施期間】 
 2025年10月16日(木)
~2025年12月15日(月)

【対象者】 
 2025年10月1日時点で、教育研究用情報システムのID(TMU ID)を保有している以下の方 
 ・常勤教員
 ・その他教員(*1)
 ・全学生(ただし、本年4月~5月に情報セキュリティ研修を受講完了した学部1年生を除く)
 ・その他教育研究関係者(「@tmu.ac.jp」が付くTMU IDを利用している方)

  ※非常勤教員(*2)向けの情報セキュリティ研修は、法人が別途実施します。  
  *1:客員教員、客員研究員、共同研究者、名誉教授、博士研究員、専門研究員
  *2:非常勤講師、特任教員、リサーチアシスタント、特別先導教授(再任用)、クラブ活動指導員、特別研究員

 

【受講方法】
 e-ラーニングシステムkibaco(https://kibaco-d.tmu.ac.jp/login)にアクセスして受講してください。

学年等 コース名
教員 常勤教員 2025年度情報セキュリティ研修等(教員)
その他教員
  (客員教員、客員研究員、共同研究者、名誉教授、博士研究員、専門研究員 など)
非常勤教員 別途実施(法人が別途実施します)
学生 大学院生、研修員、研修生、研究生、科目等履修生、プレミアム・カレッジ生、専攻科生 2025年度情報セキュリティ研修(大学院ほか学生)
学部1年生(情報セキュリティ研修未完了の方) 2025年度情報セキュリティ研修(学部1年生)後期
学部2年生 2025年度情報セキュリティ研修(学部2年生)
学部3年生 2025年度情報セキュリティ研修(学部3年生)
学部4年生 2025年度情報セキュリティ研修(学部4年生)

〇学外からも受講できます。スマートフォンではなく、パソコンからの受講をおすすめします。 
〇ミニテストの全問正解で受講完了となります。 
 ミニテストは何度でも受けられますので、全問正解になるまで繰り返し受けてください。
〇今年度も教員向け研修には、個人情報に関する資料や設問が含まれています。
 情報セキュリティ研修とあわせて受講してください。
   

 
【注意事項】 
・受講期間内に研修を完了していない方には、メールなどでご連絡する場合があります。
・kibacoで受講ができないなど、やむを得ない事情で期間内に完了が難しい場合は、個別にご相談ください。
・この研修は、他のeラーニング研修(例:「研究コンプライアンス研修」)とは別の研修です。ご注意ください。


【問合せ先(情報セキュリティ研修)】
 学術情報基盤センター事務室 情報基盤技術係
 直通:042-677-2337 (南大沢内線:2660)
 densan●tmu.ac.jp ※メール送信時は「●」を「@」に変えてください。

【問合せ先(個人情報関連)】 
 総務部総務課労務安全管理係 
 直通:042-677-1178 (南大沢内線:1018) 
 roumu-anzen●jmj.tmu.ac.jp ※メール送信時は「●」を「@」に変えてください。

Training Period: October 16 – December 15, 2025

TMU will conduct the “Information Security Training” (for faculty and students) and the “Personal Information Protection Training” (for faculty only) for Academic Year 2025.
Please read the following information carefully and make sure to complete the training if you are eligible.
Eligible participants will receive a training notice by email from the relevant office.

 

Training Period:
 October 16 (Thu)
– December 15 (Mon), 2025

 

Eligible Participants:
 Those who have a TMU ID for the TMU-wide information systems for education and research as of October 1, 2025:
 - Full-time faculty members
 - Other faculty and researchers (*1)
 - All students (excluding first-year undergraduate students who have already completed the
   “Information Security Training” held from April to May 2025)
 - Other individuals involved in education and research who use a TMU ID ending with “@tmu.ac.jp”
 * Training for part-time faculty members (*2) will be provided separately by the university cooperation.
  
*1:Visiting faculty and research associates, corporate joint researchers, professors emeriti, non-salaried
           postdoctoral fellows, independent researchers affiliated with TMU.
  *2:Part-time lecturers, specially appointed faculty and research associates, research assistants,
           reappointed special leading professors, club advisors, JSPS PD.

 

 

How to take the Training:
Access “kibaco” e-learning system ( https://kibaco-d.tmu.ac.jp/login ) to take the training.

Grade, etc. Course Name
Faculty members Full-time faculty members 2025年度情報セキュリティ研修等(教員)
Other faculty and researchers
Part-time faculty members Conducted Separately
Students Graduate students, trainees, research students, non-degree students, and Premium College students 2025年度情報セキュリティ研修(大学院ほか学生)
1st Year Undergraduate students who have not yet completeed the Information Security Training 2025年度情報セキュリティ研修(学部1年生)後期
2nd Year Undergraduate students 2025年度情報セキュリティ研修(学部2年生)
3rd Year Undergraduate students 2025年度情報セキュリティ研修(学部3年生)
4rd Year Undergraduate students 2025年度情報セキュリティ研修(学部4年生)

 - You can take this training from off-campus. It is recommended to use a computer instead of a smartphone. 
 - The training will be completed when you answer all questions correctly in the mini test.
        You can take the test as many times as needed until you get all the answers correct.

 - This year's faculty training includes materials and questions related to personal information.
       Please complete it together with the Information Security Training.

Notes
   - You may be contacted by email or other means if you have not completed the training within
      the designated period.
   - If you are unable to complete the training within the period due to unavoidable circumstances
      (e.g., unable to access "kibaco"), please contact us individually.
   - Please note that this training is separate from other e-learning programs, such as the
      “Research Compliance Training.”
 
[Contact for Information Security Training]
 Information Infrastructure Technology Section, Office of Library and Academic Information Center 
 Direct: 042-677-2337 (Minami-Osawa Ext. 2660)
 densan●tmu.ac.jp *Please replace "●" with "@" sending an email. 
 
[Contact for Personal Information Training]
 Labor, Industrial Safety & Health Section, General Affairs Division, General Affairs Department 
 Direct: 042-677-1178 (Minami-Osawa Ext. 1018)
 roumu-anzen●jmj.tmu.ac.jp *Please replace "●" with "@" sending an email.